Underground london

הרכבת התחתית של לונדון- The London Underground

מתחת לקרקע, בעוצמה, במהירות ודייקנות דוהרת לה הרכבת המפורסמת הזאת, ומשרתת מיליוני נוסעים הממהרים או לא ממהרים להגיע לכל מקום ברחבי העיר לונדון. שניה באורכה אחרי התחתית בשנחאי נפרסת רכבת זו על פני 400 קילומטרים לפחות, ושלישית בכמות הנוסעים בה מידי שנה, אחרי מוסקבה ופריז. אם תסתובב בלונדון ותרצה להרגיש קצת יותר מקומי, תכניס היטב ללקסיקון את המילה Tube בה משתמשים הלונדוניים כאשר הם מדברים עליה, בגלל היותה מערכת של תעלות דמויות צינור החולשות תחת העיר כולה במערכת מורכבת ומסועפת. 

מלונות מומלצים בלונדון, ללא עמלות הזמנה ראו מלונות בלונדון

מעט היסטוריה
הרכבת התחתית של לונדון הייתה הרכבת הראשונה שפעלה אי פעם בתולדות ההיסטוריה של המין האנושי מתחת לפני הקרקע. ניתן לומר שהרכבת הזו פועלת כבר למעלה ממאה וארבעים שנה! אם כי בפועל כמובן עברה אינספור שינויים והתפתחויות טכנולוגיות ומיקומיות (בתחילה פעלה עם מנוע קיטור וכיום כמובן פועלת באמצעות חשמל) מיום היווסדה בשנת 1863 ועד לימים אלה ממש. בשנים ההם כמובן הייתה הרכבת מחברת בין איזורים מועטים בלבד ברחבי לונדון ורק בלב ליבה של העיר, דבר שהקשה על אלו הגרים בפרברים להגיע בכל יום למרכז העיר כדי לעבוד. רק קרוב לשנת 1900, פעלה במתכונת יותר נרחבת והחלה לחבר את פרברי העיר למרכזה ביתר קלות ויעילות ובכך להגדיל את כמות הנוסעים. בשנת 1913 הציג המעצב אדוארד ג'ונסטון את סמלה הכה פופולרי של הרכבת, שלימים הפך לאחד מסמליה של העיר לונדון- העיגול האדום, הנחתך במלבן כחול בתוכו מתנוסס השם Underground בלבן. בהמשך בשנת 1930 פורסמה המפה המעוצבת הראשונה שאויירה ע"י המתכנת הארי בק, המפה חולקה לציבור הרחב במהדורת כיס וכמו כן הונפקו כרטיסים אלקטרוניים חדישים לשימוש חוזר ברכבת. מהדורה זו נחלה הצלחה כבירה ועודדה את תושבי העיר לסגל לעצמם שימוש יומיומי ברכבת ככלי התחבורה הראשי שלהם, כפי שהיא בהחלט היום.

קוים ותחנות
לרכבת התחתית בלונדון יש כיום 12 קוים פעילים, לכל קו ישנו הכינויי שלו והצבע איתו הוא מזוהה. הותיקים שבקוי התחתית הם הקו הסגול Metropolitain line והקו הורוד Hammersmith שבעצם התחילו כאותו קו בשנת 1863. הקו החדיש ביותר הוא הקו הכחול בהיר, הנקרא Victoria Line ומקושר לתחנת הרכבות המרכזית של העיר. הקו החל את פעילותו רק בשנת 1968. לרכבת התחתית ישנן כיום מעל ל270 תחנות פעילות, אותן אפשר לחלק לשני סוגים: חמשת הקוים הותיקים, הקרובים יותר לפני השטח, חפורים רק כחמישה מטרים פנימה אל תוך האדמה, ואילו שבעת הקוים החדישים יותר אותם כבר העמיקו בהרבה מטרים תחת האדמה, ובשיטת חפירה שונה לחלוטין.

הקו הארוך ביותר מתהדר בצבעו האדום ונקרא Central line והוא מתפרס על כ74 קילומטרים, ואילו הקצר ביותר הינו הקו הטורקיז Waterloo ואורכו הוא רק כ2.5 קילומטרים.

התחנה העמוסה ביותר הינה תחנת ויקטוריה והיא מאכלסת יותר משבעים ושמונה מיליון נוסעים מידי שנה!

המרחק הארוך ביותר לנסיעה ללא החלפת רכבת, הוא כחמישים ושבעה קילומטרים ומתנהל בין התחנות West Ruislip לתחנת Epping בקו Central, נסיעה כזו אורכת כשעה ועשרים ושמונה דקות.

התחנה העמוקה ביותר היא בעומק של 52 מטר מתחת לגובה הרחוב ונקראת Hampstead.

התחתית פועלת בצורה הומוגנית ויעילה עם רכבות נוספות בלונדון על ידי קישורים רבים, בנוסף מקושרת התחתית לרכבת הEurostar הצרפתית דרך קו Waterloo ובכך מחברת את האי עם שאר אירופה גם דרך היבשה.

כרטיסים ומחירים
שיטת הכרטוס של התחתית ממוחשבת ומודרנית, מחירי הכרטיסי מתחלקים לפי איזורי נסיעה. כל איזור נסיעה נקרא Zone והוא ממוספר. בלונדון רבתי האיזורים יגיעו עד למספר שש, ומחוץ לה ינועו בין איזור שבע לתשע. כמובן שהתעריפים משתנים על פי מעבר בין אזורים ומשך נסיעה. בכל התחנות ישנם משרדי כרטיסים אשר פתוחים בשעות מסויימות ביום, ובנוסף ישנן מכונות פשוטות להפעלה בכל תחנה הזמינות לאורך כל שעות פעילות הרכבת התחתית.

האכיפה ברכבת מתרחשת כל הזמן, אם אתם מתכננים להתפלח ללא כרטיס אתם מסתכנים בתשלום קנס של חמישים פאונד ובמקרים קיצוניים הקנס עלול לתפוח ולהגיע למאות פאונדים. הדיילים לעיתים ילבשו מדים ויבקשו לראות כרטיס אך ישנם מקרים בהם יסתובבו דיילים "סמויים" במטרה לתפוס על חם את אלה המסתננים שבדרך כלל מספיקים לברוח..

שעות פעילות
שלא כמו שרבים נוטים לחשוב, הרכבת איננה פועלת 24 שעות ביממה, ובשעות הלילה נסגרת למען ניקיון ועבודות שימור ותחזוקה. הרכבת הראשונה מתחילה את הפעילות בשעה 04:45 לפנות בוקר, וזו האחרונה תצא לא אחרי השעה 01:00 בלילה (מלבד ארועים יוצאי דופן הנושאים בחובם את שמה של המלכה כמו Queens golden jubilee שהתרחש בשנת 2002 או אירועי האולימפיאדה).

גישה לנכים
גם מדינה נאורה כמו אנגליה סובלת מטעויות וכאלה המשפיעות על מאות אנשים, כאשר בנתה את התחנות בעומק האדמה לא זכרה לקחת בחשבון אנשים עם קשיי גישה. הגישה לנכים ברבות מתחנות הרכבת בעיקר אלו הישנות הינה בעייתית, גם אם בדיעבד התקינו מערכות גישה לנכים עדיין ישנם מקומות המקושרים באמצעות מדרגות בלבד. לכן באם אתם זקוקים לגישה מיוחדת מומלץ לבקש קודם לכן את המפה אשר הנפיקה חברת הרכבות באשר לגישה לנכים לפני ההגעה.

באם אתם מגיעים לנפוש בלונדון, אל תהססו להשתמש ברכבת ידידותית זו, למרות הגודל שעלול לאיים בתחילה, קפצו למים ותתחילו לחקור את התחנות והצבעים המתחלפים בשלל צבעי הקשת. והכי חשוב MIND THE GAP!

זקוקים להמלצה על מלון עם בקרבת תחנות המטרו של לונדון?, השאירו לנו פנייה בטופס הבא וצוות האתר ישמח להעמיד את הידע וההמלצות שלנו לרשותכם, השרות ללא תשלום.